Frumuseti din Muntii Macinului - Traseu Vf. Tutuiatu - Cetatuia

0 Comments
Frumuseti din Muntii Macinului - Traseu Vf. Tutuiatu - Cetatuia - Despre Flori si Plante

Daca esti fan trasee lungi, care sa te poarte pe varfuri de munti, pe carari pline cu flori si prin paduri inalte, atunci trebuie sa iti pui in agenda traseul Greci - Vf. Tutuiatu - Cetatuia. Poteca te poarta prin peisajul superb si variat al Macinului, si ochii iti zboara printre ramurele si pe dupa stanci, dupa pasari cantatoare si soparle iubitoare de soare. Chiar daca drumul e lung, crede-ma, vei iubi fiecare moment, chiar si atunci cand incep sa te doara picioarele.

Am plecat la drum intr-o zi superba de aprilie, fericiti ca vantul care ne "terorizase" cu o zi inainte se oprise si entuziasmati cu gandul la traseul superb (si foarte lung) care ne astepta. Ne-am hotarat sa mergem la Cetatuia - Luncavita, unde ne asteptam sa gasim un sit arheologic apartinand culturii Gumelnita. Aveam niste coordonate GPS la dispozitie, situl fiind amplasat in apropierea drumului care leaga Cetatuia de Luncavita. Dar uneori, socoteala de acasa nu se potriveste cu planul din targ. Situl nu l-am gasit, dar ne-am bucurat atat de mult de frumusetea zonei ca nici nu a mai contat.

La baza Varfului Tutuiatu

Intrarea pe traseu se face printr-o poiana de vis. E trecerea in taramul magic

E o poiana superba, plina cu animalute. Daca nu te preseaza timpul, opreste-te cateva minute aici si priveste natura.

Ca sa ajungi la Luncavita - Cetatuia, din Greci, sunt mai multe variante. Cea mai populara optiune este traseul Dealul cu Drum, care ajunge si la Nifon, dar noi am ales un traseu usor modificat pentru ca ne-am dorit sa revizitam Varful Tutuiatu, de care, sincera sa fiu, m-am indragostit inca de anul trecut, dar si sa scurtam cat mai mult drumul pana la destinatie. O mare parte din drum a fost marcat si amenajat bine, dar odata ajunsi in padure, am fost un pic indusi in eroare de marcaj, care se indeparta de drum si intra direct in padure.

Am coborat cu pas sprinten pe valea unui mic parau si inspre Cetatuia pe o carare care parea sa nu fi fost folosita de ceva timp. Ba la un moment dat, a fost chiar o aventura sa mai gasim poteca prin padure si am intalnit cam 3 tipuri de marcaje in 30 minute, dar cu ajutorul GPS-ului ne-am orientat in directia potrivita si am reusit sa iesim in traseul bun.

Traseul nostru nu a fost unul conventional si nu ti l-as recomanda daca esti incepator in ale muntelui, daca ai probleme cu orientarea in spatiu, daca vremea nu se anunta a fi prietenoasa sau daca ai plecat tarziu din Greci:

Greci - Varful Tutuiatu - Valea Piscu Inalt - dreapta pe Valea Seaca (este si un loc de camping aici)  - Rezervatia Valea Fagilor - iesire in 222A si stanga spre Cetatuia (7km pana aici) intoarcere Cetatuia - Rezervatia Valea Fagilor - Valea Seaca - urcare pe drum nemarcat spre Varful Jalba - Izvorul dintre Vf. Cavalu si Vf. Tutuiatu - Greci ( aproximativ 5 km)

Daca te incumeti totusi pe acest traseu, sa nu pleci fara GPS, telefon cu baterie, apa, mancare, pelerina de ploaie si neaparat o lanterna. Better be safe, than sorry.
Pe Valea Morsu, relieful iti aminteste de Grecia. Este superb.

La Izvorul Italienilor traseul coteste spre stanga, urmand albia unui paraias.

Vei gasi multe soparle in Muntii Macinului. Asa ca atentie la micile animalute.

Priveliste de pe Varful Tutuiatu

Opreste-te si bucura-te de cantecul pasarilor
Priveliste de pe Varful Tutuiatu - mai avem un pic pana in varf
Priveliste de pe Varful Tutuiatu
Si am reusit. Tutuiatu este superb, dar ascensiunea pana pe varf nu este foarte usoara, panta fiind foarte abrupta.

Am nimenit la fix pentru bujorii infloriti.

Priveliste de pe Varful Tutuiatu.
 Am coborat de pe Vf. Tutuiatu (467 m), am facut stanga inainte de Vf. Carabalau (422 m) si am intrat in padure, unde ne-au intampinat copaci inalti, freamat de frunze, flori superbe si cantec de pasari.

Sa nu ratati ocazia de a descoperi frumoasele paduri din Muntii Macinului.

Din poteca pe drum, printre flori de rostopasca

Valea Piscu Inalt

O fericire pentru mine: am gasit orhidee salbatice pe acest traseu
Orhideea de Padure - Cephalanthera longifolia - link

Pe drumul 222A spre Cetatuia.
 Iesiti din Valea Seaca, am facut stanga pe drumul 222A spre Cetatuia. A fost o experienta interesanta reintrarea in contact cu "civilizatia" dupa traseul superb prin taramul magic, dar Cetatuia ne-a pastrat in "film". Este un loc cucerit de natura, cam izolat si destul de micut, de la care ne asteptam sa vedem case vechi, eventual parasite. Am gasit in schimb un loc frumos, populat cu... ditamai casele. Ne-am oprit la o bere si o pauza de masa la popasul din Cetatuia, am trecut pe la Centrul Turistic (e doar un panou digital cu site-ul primariei Luncavita) si am continuat spre situl arheologic, obiectivul nostru principal, in directia Luncavita.

La pas spre situl arheologic Luncavita - Cetatuia. Pe care nu l-am gasit, dar...
privelistea a fost superba.
Dealuri cu rapita, ah ce frumos miros.

Dupa 1 km de mers pe sosea inspre Luncavita, ne-am dat seama ca nu ne vom mai atinge obiectivul, mai ales daca vrem sa ne intoarcem pe lumina inapoi in Greci. Obositi si cam arsi de soare, am oprit ,de pe marginea drumului, .... masina de politie, singura masina care a trecut de-altfel pe acolo. L-am intrebat pe domnul politist de sit, ne-a spus ca e cam greu de gasit si ca este acoperit cu pamant, pentru prezervare. Decizia a fost simpla. Ne intoarcem. Am avut noroc, si am primit o calatorie cu masina pana la intrarea inapoi pe traseul din Valea Fagilor. O bucurie pentru talpile noastre.

Inapoi in padure, ne-am intors la inceput, pe drumul pe care am venit, urcand pe Valea Seaca pana la intersectia cu drumul pe Valea Piscu Inalt. Aici ne-am hotarat ca vrem sa mai vedem si alte frumuseti ale zonei. Am consultat GPS-ul si am ales un drum mai drept, si mai rapid, care sa ne intoarca in Valea Morsului - Greci. Asadar, in loc sa facem imediat stanga din Valea Seaca, urmand traseul spre Tutuiatu, am mai urcat vreo 100 m si abia apoi am facut stanga, mereu cu ochii pe GPS, pentru ca traseul nu era marcat. Intrarea se face printr-o poiana ingusta, peste un dig ingropat in buruieni si hop la deal ( a se citi panta abrupta). Si imediat ce am iesit de pe traseul umblat am gasit si prima broasca testoasa. Prima din 6, pe un traseu care a durat sub 1h 30 min, pe un drum scos din functiune, care urca abrupt si rapid spre Vf. Jalba.

Pe Valea Seaca
Padurea superba din Valea Seaca

Prima broscuta intalnita in cale

Cam dupa 1h, peisajul a devenit boem din nou. Mai putina panta, mai multe poze si frumusete.

La stanga Vf. Tutuiatu, in dreapta Vf. Cavalu, jos Greci

In dreapta Vf. Cavalu, jos Greci

De pe Valea Morsului, priveliste Greci

La stanga Vf. Tutuiatu, jos Greci

E un taram magic, aici in Muntii Macinului

Ne-am intors la timp pentru un apus frumos